Wintertips voor de motor

Tips voor doorrijders…

Dus jij wilt doorrijden in de winter? Dat is heel goed mogelijk, maar wil jijzelf en de motor goed door de winter komen, dan zijn wellicht de onderstaande tips van belang:

Weersvoorspellingen

Houd weersvoorspellingen in de gaten, met sneeuw en ijzel kan je beter gewoon niet rijden. Dat is vragen om gevaarlijke situaties. Voorspellen ze sneeuw of gladheid (in de middag/avond)? Laat dan de motor staan of vertrek eerder om veilig thuis te komen.

Kom je onverwachts tijdens een rit toch in een heftige sneeuwbui, probeer dan rustig door te rijden, desnoods over de vluchtstrook met de beide voeten dicht bij de grond, probeer zoveel mogelijk rechte lijnen te rijden en ga op tijd van het gas af, zodat je niet stevig hoeft te remmen. Bij flink remmen is de kans groter dat je voorwiel wegschiet door de gladde ondergrond. Nog niet platgereden sneeuw is een stuk minder glad.

Kleding

Zorg voor warme kleding; thermo-onderkleding, een helmmuts, goede warme handschoenen (desnoods elektrisch verwarmd). Elektrische handvatten zijn leuk, maar de buitenkant van je handen zullen nog steeds ijskoud worden, daarom zijn elektrisch verwarmde handschoenen een betere koop. Zorg ook dat je goede waterdichte motorkleding aan hebt.

Beslaat je vizier snel? Je hebt fog-resisting vizieren, maar werkt dat niet, dan kan je nog een Fogcity ‘inplakvizier’ kopen of denken aan een Pinlock-vizier. Er zijn veel helmfabrikanten die de vizieren alvast ‘Pinlock-ready’ maken, zodat je zelf geen gaatjes hoeft te boren in het vizier.

Zorg ervoor dat als je op een zonnige winterdag achter een auto rijd, je niet te vaak met open vizier gaat rijden (en/of bewaar voldoende afstand), in de winter met veel pekel op de weg, zullen de automobilisten vaker de ruitenwisservloeistof rondsproeien. Ze zullen absoluut niet aan je denken!

Motorverzorging

Verzorg je motor goed tijdens de winterperiode. Denk aan het volgende;

Verlichting

Check elke rit of de verlichting goed werkt en maak ze desnoods sneeuw/ijsvrij. Denk er ook aan om reservelampjes mee te nemen. in de winter is het langer donker en dan is werkende verlichting toch wel erg handig!

Banden

Houdt deze op de normale aanbevolen spanning, zorg dat je voldoende profiel hebt. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar hierover zijn de meningen echter verdeeld. Er zijn nog Mud&Snow (M&S) banden, maar die bestaan niet voor alle type motoren. Deze worden vooral gebruikt voor offroad en allroad motoren.

Accu

Sluit de accu thuis aan op de druppellader, zo voorkom je startproblemen op een koude ochtend. Een goede druppellader is die van Optimate. Optimate 4 Dual kan zelfs overweg met het CAN-bus systeem van specifieke motoren (bijv. BMW).

Motor

Poets de motor voor de winter start grondig, spuit daarna alle metaal, rvs en chromen delen en in met blanke tectyl. Sla hierbij de remschijven over. Op deze manier kan de pekel niet bij deze delen komen. De pekel vreet bijv. aluminium weg. Laat de tectyl zitten tot de lente, hierna kan je dit er weer af poetsen met bijvoorbeeld diesel, petroleum of terpentine. Dit kost je wel enkele uren werk, maar je motor blijft er zo in showroom-staat uit zien! Je kan het tectyleren ook overslaan en na elke rit de motor schoonspoelen. Doe dit met koud water, warm water laat het zout beter oplossen in water en komt zo nog verder in de spleten. Spoel de motor niet direct met koud water af als je thuis komt, laat de motor eerst even een beetje afkoelen tot deze lauw aanvoelt. Zorg er daarna voor dat de motor warm gestald kan worden, voor alles anders vast vriest en dat de ochtend erna weer een probleem kan worden. Andere motorrijders zweren weer bij ACF-50. Het voordeel van ACF-50 is dat het wel veel makkelijker te verwijderen dan tectyl.

Ketting

Smeer de ketting geregeld in, zorg niet dat je met een gortdroge ketting gaat rijden. Zo doe je langer met je set.

Voorvork

Spuit de keerringen goed in met siliconenspray, dit houdt de rubbers goed soepel. Zorg er ook voor dat de voorvork zelf vrij blijft van zand en andere troep, als dit vuil wel door de keerringen komt, kan dit olielekkages geven in de voorvork. Regelmatig checken dus.